[ad_1]
معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آسیبها و چالشهای کرونا گفت: در این حوزه به آنچه که حضور فیزیکی لازم بود آسیب وارد شده است. به عنوان مثال، حضور دانشجویان و اساتید در کتابخانهها و آزمایشگاهها توسط کرونا به چالش کشیده شد. علاوه بر این، فرصت مطالعات متقابل که دانشجویان و اساتید به خارج از کشور می رفتند یا محققان و اساتید از کشورهای دیگر به ایران می آمدند تقریباً قطع می شد. اما تعداد جلسات و کارگاه های مجازی بین المللی رشد چشمگیری داشته است.
دکتر. سیدجلال دهقانی فیروزآبادی در گفت وگو با ایسنا، وی در خصوص تاثیر کرونا بر کمیت و کیفیت تحقیقات انجام شده در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کرونا طبیعتاً افقهای جدید و فرصتهای جدیدی را در حوزه پژوهش در برخی زمینهها ایجاد کرده، اما در برخی زمینهها نیز چالشهایی را ایجاد کرده است.
وی به ایجاد بسته های تحقیقاتی در دانشگاه علامه اشاره کرد و افزود: در زمان شیوع کرونا در سال های 1399 و 1400، سه بسته تحقیقاتی مرتبط با کرونا در دانشگاه علامه طباطبایی و در محدوده طرح های پژوهشی، نشست های علمی، گسترش کرسی ها، مشکل تعریف شد. جلسات حل و … فعالیت ها انجام شد. به خصوص در اوایل سال 1378 که بررسی موضوع کرونا ضروری بود و سیاست کلی کشور در این راستا بود.
دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: علاوه بر این، وزارت علوم خواستار مشارکت دانشگاهها برای ارائه راهکار برای کرونا شد که طبیعتا بخشی از فعالیتهای پژوهشی را میطلبد و میتوان گفت از نظر محتوایی مؤثر بود. علاوه بر این؛ برگزاری چندین نشست مجازی و کارگاه آموزشی از دیگر فرصتهای پژوهشی کرونا بود.
معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به آسیبها و چالشهای کرونا گفت: در این حوزه به آنچه که حضور فیزیکی لازم بود آسیب وارد شده است. به عنوان مثال، حضور دانشجویان و اساتید در کتابخانهها و آزمایشگاهها توسط کرونا به چالش کشیده شد. علاوه بر این، فرصت مطالعات متقابل که دانشجویان و اساتید به خارج از کشور می رفتند یا محققان و اساتید از کشورهای دیگر به ایران می آمدند تقریباً قطع می شد. اما تعداد جلسات و کارگاه های مجازی بین المللی رشد چشمگیری داشته است.
وی اظهار داشت که کرونا تاثیری بر تحقیقات نداشته است. برعکس، شکل خود را تغییر داد و متذکر شد که مثلاً جلسات دفاع تعطیل نیست و انتشار مقالات پژوهشی توقفی ندارد. با این حال، معلم و دانش آموز هر دو باید تکالیف خود را انجام دهند. برخی از تحقیقاتی که نیاز به تحقیقات میدانی و آزمایشگاهی داشتند ممکن است با مشکلاتی مواجه شده باشند و این مشکلات با استفاده از روشهای جدید مانند پرسشنامه مجازی برطرف شده است.
دو برابر بودجه روابط جامعه و صنعت
معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص اقدامات انجام شده در سال 1400 گفت: یکی از اقداماتی که در سال 1400 انجام شد تلاش برای تقویت ارتباط با جامعه و صنعت بود، اما بودجه جمع آوری شده در این حوزه چندان زیاد نبود. اما نسبت به سال های گذشته تقریبا دو برابر شده است.
وی ادامه داد: همچنین 25 جلسه برای رفع مشکلات کشور با حضور نمایندگان سازمان های ذیربط برگزار شد. حدود 70 درصد از تفاهم نامه های دانشگاه اجرا شد.
دهقانی فیروزآبادی به ارتقای دانشگاه در سطح ملی اشاره کرد و گفت: در سطح بینالمللی نسبت به سالهای گذشته موفقیتهایی داشتیم، اما بیشترین دستاورد در رتبهبندی کشوری بود و دانشگاه علامه رتبه ۹ کشور را کسب کرد. “
وی به ایجاد قطبهای رشد و نوآوری در دانشکدههای علوم اجتماعی و مدیریت و حسابداری دانشگاه اشاره کرد و افزود: همچنین تعداد شرکتهایی که در قطبهای رشد و نوآوری دانشگاه مستقر هستند افزایش یافته است.
معاون پژوهشی دانشگاه علامه با اشاره به برگزاری 200 کارگاه آموزشی و چاپ 84 عنوان کتاب در این دانشگاه، گفت: از مجموع 58 فصلنامه دانشگاه، 36 مجله توسط وزارت علوم مورد ارزیابی قرار گرفته و تلاش شده تا رتبه های خود را بهبود بخشند. همچنین 10 مقاله از دانشگاه علامه در زمره پر استنادترین مقالات و تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه جزء پراستنادترین پژوهشگران بین المللی و ملی هستند.
وی ادامه داد: بخشی از تلاشهای دانشگاه علامه طباطبایی از مهرماه تاکنون به ایجاد طرح پژوهشی راهبردی دانشگاه در سالهای 1400 و 1405 اختصاص یافته است و در زمینههای مختلف از جمله تحول علوم انسانی، تولید ثروت علم، بینالمللیسازی و دیپلماسی و… نوآوری، ارتقای علم” جایگاه علم و فناوری در اولویت قرار دارد و منتظر توسعه و اجرای این برنامه با مشارکت اعضای هیات علمی هستیم.
طرح های کارفرمایی دانشگاه علامه طباطبایی
دهقانی فیروزآبادی درباره تعداد مقالات دانشگاه علامه در سال 1400 توضیح داد: در سامانه مدیریت اطلاعات پژوهش و فناوری دانشگاه حدود هزار مقاله ثبت شده و حدود 300 مقاله در پایگاه های معتبر بین المللی Scopus و WOS قرار دارد. همچنین 50 درصد از این مقالات و حدود 500 تای آن مقالات کاربردی هستند.
وی با اشاره به تعداد طرح های پژوهشی کارفرمایی در دانشگاه گفت: در مجموع 53 طرح پژوهشی کارفرمایی و 36 پروژه در دانشگاه داشتیم که حدود 70 درصد آن به حل مشکلاتی مانند کرونا اختصاص داشت.
معاون پژوهشی دانشگاه علامه یکی از اولویت ها و سیاست های دانشگاه را تولید ثروت از علم و تقویت و توسعه ارتباط با جامعه و صنعت عنوان کرد.
انتهای پیام
Source link